سال ۱۳۷۹ برای درخواست کار به کتابخانه دانشگاه قم رفتم. و پس از درخواست کار و انجام کارهای اداری مدت یک ماه طول کشید تا شروع به کار کنم. اوایل ورودم به دانشگاه بود که  با خبر شدم یکی از دوستان هم دوره ای  که در دانشگاه تبریز باهم بودیم نیز درخواست کار داده و ایشان هم جذب کتابخانه دانشگاه قم شده اند. این خبر را به فال نیک گرفتم و با هم شروع به کار کردیم. نیروهای که در کتابخانه بودند به غیر از مدیر کتابخانه  همه غیر کتابدار و اکثر دیپلم و یا زیر دیپلم بودند. در دانشگاه با هرکدام از کارکنان صحبت می کردیم می گفتند که ما هم زمانی در کتابخانه مشغول به کار بودیم!! بعد یواش یواش فهمیدیم که کتابخانه ملقب به کلمه با مسمای لیان شامپو هستش! علتش را پرسیدم . جوابی که شنیدیم این بود که کارکنان خاطی و  به عبارتی کار نکن را به کتابخانه تبعید می کردند. و این افراد  بعد از چند وقت از دانشگاه اخراج می شدند. حسابش را بکنید ما اول ورود به دانشگاه از  لیان شامپو سر در آوردیم.  با کمک همدیگر و استفاده از بقیه نیروها و با راهنماییهای مدیر کتابخانه کار فهرست نویسی کتابخانه به اتمام رسید و  بخش های مختلف مثل نشریات، امانت، مرجع، فهرست نویسی  و مجموعه سازی در کتابخانه ایجاد شد در حال حاضر در همه قسمتهای کتابخانه نیروهای متخصص کتابداری  مشغول به کار هستند. شکر خدا با تلاش و کوشش کتابداران، کتابخانه جایگاه واقعی خودش را پیدا کرده و اکنون وضع به گونه ای است که اکثر کارکنان و مسوولین ،  دانشگاه با کتابداری و کتابخانه آشنا شده و دوست دارند در محیط کتابخانه کار باشند.  البته هنوز  هم می توان خیلی کارها را برای کتابخانه مرکزی داشگاه قم انجام داد. لازمه این کار عشق و همدلی و پشتکار کتابدارن می باشد.

از موفقیت کتابداران دانشگاه قم همین بس که امسال دو نفر از کارکنان کتابخانه به عنوان کارمند پژوهشگر برتر انتخاب شده، سه نفر از کارکنان در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده  و در حال حاضر مدیر کل پژوهشی دانشگاه قم یک کتابدار هستش. پس می شود جایی مثل لیان شامپور را تبدیل به کتابخانه مرکزی و قلب تپنده دانشگاه کرد.  قابل توجه کسانی که دوست دارند و تلاش می کنند  برای پیدا کردن جایگاه در اجتماع اسم رشته را عوض کنند و یا به فکر تبلیغ رشته از طریق رسانه ها هستند. به نظر اینجانب  کار کردن و نشان دادن نتیجه کار بهترین تبلیغ برای رشته کتابداری هست.

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم شهریور 1386ساعت 15:47  توسط دادگر  | 

تیم فوتسال کتابداران استان قم

به منظور فراهم سازی زمینه تعامل بیشتر بین کتابداران استان قم و ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در میان همکاران و بهره گیری  از فرصت های پیش آمده در جهت پیشبرد اهداف کتابداری و اطلاع رسانی، به همت دوستداران کتاب ، کتابداری و علاقمندان ورزش فوتبال و با همکاری انجمن کتابداری استان ، تیم فوتسال کتابداران استان قم شکل گرفت.

ازاهداف  این ایده بکر  می توان به آشنایی کتابداران شهر قم با کدیگر اشاره کرد. شاید زمین فوتسال تنها جایی باشد که در آن بدون هیچ محدودیت و قید وبندی  همه کتابداران اعم از استاد و دانشجو و کارمند گردهم آیند. در اولین جلسه تمرین این تیم خبرنامه انجمن کتابداران ایران "توسط دبیرانجمن کتابداران استان قم " در بین حاضران توزیع شد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و سوم فروردین 1386ساعت 14:18  توسط دادگر  | 

تحلیل استنادی میزان استفاده از منابع اینترنتی در طرح های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در سال های 83-1382( مجري : مژگان ندیم)

چكيده: در حال حاضر، بررسی کمی و کیفی نتایج حاصل از تحقیقات از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است، روش تجزیه و تحلیل استنادی به عنوان یکی از شیوه های مهم ارزیابی فعالیتهای تحقیقاتی مطرح می باشد که از آن تحت عنوان "علم سنجی" نیز نام برده می شود. تحقیق حاضر قصد دارد با استفاده از روش تحلیل استنادی به بررسی استنادهای 1700 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در طی سال های 83-1382 بپردازد و میزان استفاده از اینترنت و منابع اطلاعاتی موجود در آن را در انجام فعالیتهای پژوهشی کشاورزی مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار دهد. علت انتخاب این دو سال این است که سال های 1370 الی 1381 در پایان نامه کارشناسی اینجانب با عنوان "تعیین میزان استفاده اعضای هیات علمی و محققان وزارت جهاد کشاورزی از خدمات اینترنت در طرح های پژوهشی ...." بررسی شده بود اما به لحاظ عدم آشنائی محققان به نحوه استناد منابع اینترنتی و مرسوم نبودن ذکر آدرس های اینترنتی در فهرست منابع، تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت بنابر این دقت و صحت تحقیق حاضر را ندارد، علت دیگر اینکه در سال های اخیر استفاده از اینترنت رواج بیشتری پیدا کرده است و محققان توجه خاصی به آن دارند.
بنابراین مطالعه مقدماتی بر روی 200 طرح تحقیقاتی که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت و نتایج نشان داد که حدود 30 درصد طرح های منتخب از منابع اینترنتی در فهرست مآخذ خود استفاده نموده اند. بر اساس مطالعه مقدماتی، فرضیه تحقیق این است که 30% از کل استنادهای موجود در طرح های تحقیقاتی مربوط به منابع اینترنتی هستند. در فرایند گردآوری اطلاعات به دلیل قابل اداره بودن جامعه مورد مطالعه تحقیق، از هیچ روش نمونه گیری استفاده نمی شود. به تعبیر دیگر کلیه استنادهای درج شده در 1700 طرح تحقیقاتی به صورت دستی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار می گیرند. این تحقیق علاوه بر بررسی میزان استفاده از منابع اینترنتی، قصد دارد نوع منابع مورد استناد نظیر مجلات الکترونیک، پایگاه های اطلاعاتی، مقالات کنفرانس ها و سال انتشار آنها را مورد مطالعه قرار داده همچنین اینکه کدامیک از مراکز و موسسات تحقیقاتی از اینترنت در فعالیتهای پژوهشی بیشتر استفاده نموده اند و بیشترین فراوانی استنادهای اینترنتی مربوط به کدامیک از موضوعات حوزه کشاورزی نظیر دامپروری، جنگل و مرتع، شیلات، آفات و از این قبیل است، سوالات اساسی بخش دیگری از تحقیق را تشکیل می دهد. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مرکز اطلاعات و مدارک علمی و دیگر نهاد های اطلاع رسانی کشاورزی را در امر سیاست گذاری در توسعه و استفاده موثر از اینترنت و ایجاد بستری مناسب برای دسترسی به اینگونه منابع یاری دهد.

منبع: http://www.agrisis.org/Groups/Research/Projects.htm

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم اسفند 1385ساعت 14:35  توسط دادگر  | 

رشته کتابداری در ایران مشکلات زیادی داشته و دارد .   امروزه تاکید زیادی بر اطلاعات اقتصادی واقتصاد اطلاعاتی و اهمیت اطلاعات و اطلاع رسانی می شود. جای بسی خوشحالی است که رشته کتابداری به دنباله  اسم  خود اطلاع رسانی را هم همیشه داشته و خواهدداشت. یعنی هدف رشته و رسالت کاری ما در نام  این رشته به صراحت مشخص است.  و همیشه به این واقعیت اذعان شده است که اطلاعات قدرت و ثروت است . پس ماها  بیشتر وقت مان را در  دریای اطلاعات سپری می کنیم ( یعنی در کتابخانه). همه چیز آماده و مهیاست تا سکان اطلاع رسانی را هم به دست گرفته و مراجعین را در این دریای پر تلاطم راهنمایی کنیم. پس بیایید به رسالت رشته کتابداری ایمان آورده و با دل وجان در رسیدن آن به سرمقصد کوشش کنیم.

کار سختی نیست . هر روز می بینیم و می شنویم که با ورود کتابداران به دانشگاهها و دیگر ارگان ها واقعا آن سازمانها  دچار تحول می شوند. 

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم آذر 1385ساعت 14:37  توسط دادگر  | 

آینده رشته کتابداری در ایران چگونه خواهد بود؟

چندسالی است که این سوال در بین جامعه کتابداری ایران مطرح می شود وهرکس  با توجه به موقعیت و مقطعی که در آن است به این سوال جواب می دهد. یکی به آینده بسیار خوش بین و دیگری دو دل و نگران .

با توجه به تغییر در شیوه های اطلاع رسانی و تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها آیا بازهم نیازی به کتابدار هست؟

به عبارت دیگر وقتی اینترنت هست و می شود از طریق آن و بدون دخالت زمان ومکان مستقیم از طریق نرم افزارهای جستجو به اطلاعات دسترسی پیدا کرد، آیا باز هم نیازی به وجود فرد کتابدار هست؟ به طور مثال در طی چند سال گذشته  چندین دانشکده کتابداری در کشور های دیگر مثل آمریکا وانگلیس و ... منحل شده است. علت منحل شدن این دانشکده ها نیازبه تحقیق و مطالعه گسترده دارد. وهدف از ذکر این مورد ایجاد بستر بحث دررابطه با آینده کتابداری در ایران می باشد.

فرایند مرجع(سوال مرجع) را همه می شناسیم: پرسشگر (کسی که پرسش را مطرح می کند) ۲- نیاز(نیاز به اطلاعات)۳-منبع۴-کتابدار.

آیا در این فرایند احتمال حذف کتابدار وجود دارد؟ یعنی پرسش گر خودمستقیم برای رفع نیاز به منبع مراجعه کند" واسطه رهایی" !(البته از طریق اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی)

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام آبان 1385ساعت 12:53  توسط دادگر  | 

 
the best search
ابزار و قالب وبلاگبیست تولز

سایت خدماتی بیست تولز- ایجاد نظر سنجی حرفه ای