X
تبلیغات
کتابداری و اطلاع رسانی - کتابخانه های آموزشگاهی

در تمام طول تحصیل در دوره های مختلف کتابداری (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ) کتابداران با انواع کتابخانه های آموزشگاهی و تعاریف مختلف آن آشنا می شوند. کتابخانه های آموزشگاهی نیز نمونه ای از این تعاریف است که ما کتابدارها بارها و بارها به تعریف آن پرداختیم . تقریبا در بیشتر منابع تعریفی از آن آمده است. ولی متاسفانه علیرغم تعاریف مختلف و اسرار به داشتن کتابخانه های آموزشگاهی هیچ توجهی به این کتابخانه ها نمی شود.
چند وقتی است که به خاطر پایان نامه ام با این کتابخانه ها از نزدیک ارتباط دارم و بیشتر کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم را از نزدیک دیده ام. وضع به گونه ای دگر است. انگار نه انگار در قرن ۲۱ هستیم . در این کتابخانه ها نه از تکنولوژی ها ی ارتباطی خبری هست نه از انفجار دانش و نه از کتابدار متخصص . واقعا با دیدن اولین کتابخانه ای که دیدم جا خوردم. وارد حیاط مدرسه که شدم: به خاطر دهیه فجر مسابقه فوتبالی در مدرسه برپا بود. تقریبا تمام مدرسه (چه دانش آموز و چه معلم)  محو تماشای فوتبال بودند. گوشه حیات مدرسه اتاق کوچکی بود که تابلو کتابخانه بر درب آن نصب بود.  سراغ مدیر را گرفتم  . مدیر هم از تماشاگران فوتبال بود. همچنین معاون پرورشی. از دانش آموزان امس معاون پرورشی را پرسیدم گفتند آقای... که در حال بازی فوتبال بود.  یه دانش آموز با صدای بلند گفت آقای ... (معاون پرورشی ) یکی باهات کار داره و پشت سرش  همه دانش آموز اسم معلم و صدا کردند... منتظر شدم تا بازی تمام شد.   و به اتفاق به کتابخانه رفتیم. تو کتابخونه چهار قفسه (کمد) دیواری بود و یه میز کهنه و با یه صندلی کهنه. باهم صحبت کردیم . درباره مدرسه و کتابخانه و وضعیت آن و طرز استفاده و بقیه مسائل.   علاوه بر ضعف شدید کتابخانه و مشکلات آن دیدگاه های ایشان برام جالب بود  و  از همه جالب تر  که  درباره تعداد قفسه ها پرسیدم و معاون گفت دو قفسه داریم ولی چهار قفسه موجود بود . که ایشان گفتند که دو قفسه دیگر مربوط به شیفت عصر می باشد. شیفت عصر!!!.  به دلیل سوء مدیریت،  قشر فرهنگی  ما در مدارس اینگونه باهمدیگه برخورد می کنند و از ادغام دو مجموعه که روی همدیگر 1000 جلد هم نمی شد ابا داشتند. واضح است که کتابخانه ای که 1000 جلد کتاب دارد بهتر از کتابخانه 500 جلدی است. جالب تر اینکه تقریباً بیشتر کتابهای شیفت صبح و عصر مشترک ( تکراری ) بودند. حداقل با ادغام این کتابخانه ها می توان کتابهای جدیدی وارد مجموعه  کرد. البته این مشکل فقط مختص به این کتابخانه نبود بلکه بیشتر مدارسی که دارای دو شیفت صبح و عصر هستند دچار این مشکل می باشند. امیدوارم جامعه فرهنگی مشکلاتی مانند این را بتوانند حل کنند. این مدارس مشکلات دیگری هم دارند. که قصد دارم در سناریو ها بعدی به آنها اشاره کنم.

 

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387ساعت 11:38  توسط دادگر  | 


عنوان پایان نامه:

بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه و مقایسه آن با استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های آموزشگاهی» به منظور ارائه راهکارهایی جهت بهینه سازی وضعیت آنها

نام و نام خانوادگی: نظام جمشیدی

استاد راهنما: دکتر زاهد بیگدلی    استاد مشاور: دکتر عبدالحمید معرف زاده

چکیده:

هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت کتابخانه­های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه از نظر فضا، بودجه، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، کمیت مجموعه، و ارائه خدمات می­باشد. همچنین پژوهش حاضر وضعیت به دست آمده را با «استانداردهای ایفلا برای کتابخانه­های آموزشگاهی» مورد مقایسه قرار می­دهد. جامعه پژوهش، کل مدارس مقطع متوسطه استان کرمانشاه را شامل می­شود. این پژوهش از نوع توصیفی و روش پیمایشی می­باشد. داده­های این پژوهش از طریق پرسشنامه به دست آمده­اند و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که 97/80 درصد از مدارس، دارای کتابخانه هستند. 83/32 درصد از کتابخانه­ها به وسیله کتابداران اداره می­شوند و فقط سرپرست 34/9 درصد از آنها در رشته کتابداری تحصیل کرده­اند. 27/91 درصد از کتابخانه­ها بودجه مدون و اختصاصی ندارند. فضای کتابخانه­ها، بسیار محدود است و اکثر آنها برای مطالعه دانش­آموزان فضایی در نظر نگرفته­اند. مجموعه کتابخانه­ها از نظر کمی ضعیف هستند. 53/32 درصد از کتابخانه­ها شیوه استفاده از کتابخانه را به دانش­آموزان آموزش می­دهند و فقط 72/5 درصد از آنها دسترسی به اینترنت را برای کاربران فراهم می­کنند. وسایل و تجهیزات کتابخانه­ها بسیار ضعیف هستند. کتابخانه­های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه در تمام زمینه­ها در حد استانداردهای ایفلا نیستند و به طور کلی می­توان گفت که این کتابخانه­ها دچار چالشهای جدی هستند و توان پاسخگویی به نیازهای دانش­آموزان را ندارند.


+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم اسفند 1386ساعت 17:13  توسط دادگر  | 

 
the best search
ابزار و قالب وبلاگبیست تولز

سایت خدماتی بیست تولز- ایجاد نظر سنجی حرفه ای