X
تبلیغات
کتابداری و اطلاع رسانی - کتابخانه های آموزشگاهی 1

در تمام طول تحصیل در دوره های مختلف کتابداری (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ) کتابداران با انواع کتابخانه های آموزشگاهی و تعاریف مختلف آن آشنا می شوند. کتابخانه های آموزشگاهی نیز نمونه ای از این تعاریف است که ما کتابدارها بارها و بارها به تعریف آن پرداختیم . تقریبا در بیشتر منابع تعریفی از آن آمده است. ولی متاسفانه علیرغم تعاریف مختلف و اسرار به داشتن کتابخانه های آموزشگاهی هیچ توجهی به این کتابخانه ها نمی شود.
چند وقتی است که به خاطر پایان نامه ام با این کتابخانه ها از نزدیک ارتباط دارم و بیشتر کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم را از نزدیک دیده ام. وضع به گونه ای دگر است. انگار نه انگار در قرن ۲۱ هستیم . در این کتابخانه ها نه از تکنولوژی ها ی ارتباطی خبری هست نه از انفجار دانش و نه از کتابدار متخصص . واقعا با دیدن اولین کتابخانه ای که دیدم جا خوردم. وارد حیاط مدرسه که شدم: به خاطر دهیه فجر مسابقه فوتبالی در مدرسه برپا بود. تقریبا تمام مدرسه (چه دانش آموز و چه معلم)  محو تماشای فوتبال بودند. گوشه حیات مدرسه اتاق کوچکی بود که تابلو کتابخانه بر درب آن نصب بود.  سراغ مدیر را گرفتم  . مدیر هم از تماشاگران فوتبال بود. همچنین معاون پرورشی. از دانش آموزان امس معاون پرورشی را پرسیدم گفتند آقای... که در حال بازی فوتبال بود.  یه دانش آموز با صدای بلند گفت آقای ... (معاون پرورشی ) یکی باهات کار داره و پشت سرش  همه دانش آموز اسم معلم و صدا کردند... منتظر شدم تا بازی تمام شد.   و به اتفاق به کتابخانه رفتیم. تو کتابخونه چهار قفسه (کمد) دیواری بود و یه میز کهنه و با یه صندلی کهنه. باهم صحبت کردیم . درباره مدرسه و کتابخانه و وضعیت آن و طرز استفاده و بقیه مسائل.   علاوه بر ضعف شدید کتابخانه و مشکلات آن دیدگاه های ایشان برام جالب بود  و  از همه جالب تر  که  درباره تعداد قفسه ها پرسیدم و معاون گفت دو قفسه داریم ولی چهار قفسه موجود بود . که ایشان گفتند که دو قفسه دیگر مربوط به شیفت عصر می باشد. شیفت عصر!!!.  به دلیل سوء مدیریت،  قشر فرهنگی  ما در مدارس اینگونه باهمدیگه برخورد می کنند و از ادغام دو مجموعه که روی همدیگر 1000 جلد هم نمی شد ابا داشتند. واضح است که کتابخانه ای که 1000 جلد کتاب دارد بهتر از کتابخانه 500 جلدی است. جالب تر اینکه تقریباً بیشتر کتابهای شیفت صبح و عصر مشترک ( تکراری ) بودند. حداقل با ادغام این کتابخانه ها می توان کتابهای جدیدی وارد مجموعه  کرد. البته این مشکل فقط مختص به این کتابخانه نبود بلکه بیشتر مدارسی که دارای دو شیفت صبح و عصر هستند دچار این مشکل می باشند. امیدوارم جامعه فرهنگی مشکلاتی مانند این را بتوانند حل کنند. این مدارس مشکلات دیگری هم دارند. که قصد دارم در سناریو ها بعدی به آنها اشاره کنم.

 

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387ساعت 11:38  توسط دادگر  | 

 
the best search
ابزار و قالب وبلاگبیست تولز

سایت خدماتی بیست تولز- ایجاد نظر سنجی حرفه ای